Czy odsysanie tłuszczu jest bezpieczne i na czym polega liposukcja?

Dla pewnej grupy kobiet i mężczyzn nadmiar tkanki tłuszczowej w niechcianych okolicach stanowi duży problemem. Pomimo stosowania różnych diet i katorżniczych ćwiczeń ciężko jest pozbyć się nadmiaru tłuszczu z brzucha, ud, ramion, czy pośladków. Osoby, dla których stanowi to problem nie do zaakceptowania poddają się zabiegowi liposukcji czy inaczej odsysania tkanki tłuszczowej.

Czym jest zabieg liposukcji?

Liposukcja to zabieg, z rodziny zabiegów chirurgii plastycznej w wyniku którego zbędna tkanka tłuszczowa ulega rozbiciu, a następnie zostaje usunięta z organizmu. Liposukcja to inaczej modelowanie sylwetki, którego celem jest poprawa kształt i konturów jednej, lub kilku części ciała. Najczęściej poddawane odsysaniu tłuszczu obszary to: boczki, łopatki, brzuch, uda, ramiona i podbródek.

Dla kogo przeznaczony jest zabieg odsysania tłuszczu?

Zabieg odsysania tłuszczu nie jest przeznaczony dla osób otyłych. Skorzystać mogą z niego osoby, których waga ciała mieści się w normie, mają elastyczną skórę i prowadzą zdrowy tryb życia. Nie stosuje się liposukcji u osób z cukrzycą, z przewlekłymi chorobami układu krążenia i układu oddechowego, a także z nadczynnością tarczycy oraz ze schorzeniami skóry i nerek. Nie wykonuje się także tego zabiegu w przypadku problemów z krzepliwością krwi, u nałogowych palaczy oraz u osób z chorobami psychicznymi.

Jak przebiega zabieg liposukcji?

Liposukcja jako zabieg chirurgiczny wymaga od chirurga plastyka dużej precyzji, doświadczenia i wiedzy. Pacjent nie może przyjmować żadnych pokarmów ani płynów w ciągu sześciu godzin poprzedzających zabieg. Przed zabiegiem chirurg plastyk zaznacza na ciele stojącego pacjenta miejsca, z których zostanie odessany nadmiar tłuszczu. W zależności od rozległości i miejsca, które zostanie poddane zabiegowi, znieczulenie może być miejscowe lub ogólne, a sama operacja może trwać od jednej do pięciu godzin. Zaznaczone miejsca zostają zdezynfekowane. Następnie chirurg plastyk wykonuje małe nacięcia na skórze (najczęściej w słabo widocznych miejscach). Zostaje przez nie wprowadzona specjalna kaniula, przy pomocy której zostanie odessany tłuszcz. Kaniulę wprowadza się pod skórę kilkakrotnie, pod różnymi kątami, a jej ruchy należy kierować od dołu ku górze. Ruchy te trzeba wykonywać spokojnie i delikatnie, aby nie uszkodzić mięśni i skóry. Kaniula jest połączona z urządzeniem odsysającym, którego działanie zbliżone jest do odkurzacza. Po skończonym zabiegu zszywa się wcześniej wykonane nacięcia, a pacjent zostaje ubrany w odzież uciskową. Ma ona zapobiegać powstawaniu obrzęków, przyspieszyć proces gojenia oraz wykluczyć komplikacje zakrzepowo- zatorowe.

Czy odsysanie tłuszczu, liposukcja jest bezpieczne ?

Liposukcja, jak każdy zabieg, lub operacja, może mieć swoje powikłania. Zminimalizujemy ryzyko ich wystąpienia przestrzegając kilku wytycznych. Najważniejsze aby zabieg był wykonany przez specjalistę  chirurgii plastycznej i odpowiednio wykwalifikowany personel medyczny. W Klinice Chęciński zarówno dr Chęciński jak i dr Zoń są specjalistami chirurgii plastycznej i członkami Polskiego Towarzystwa Chirurgii Plastycznej, Rekonstrukcyjnej i Estetycznej. Kolejnym ważnym punktem są warunki i sprzęt. Czy klinika, tak jak Klinika Chęciński dysponuje pełnoprofilowym blokiem operacyjno - zabiegowym. To wszystko trzeba uwzględnić podejmując decyzję o zabiegu, aby zminimalizować ryzyko ewentualnych powikłań pooperacyjnych. Nie należy zatajać również informacji o chorobach, przyjmowanych lekach i innych czynnikach, które mogą mieć wpływ na zakwalifikowanie do zabiegu. Aby uniknąć powikłań po wykonanej liposukcji rygorystycznie trzeba przestrzegać wszystkich zaleceń otrzymanych od operatora przy wypisie z Kliniki.